Критерієм оцінки діяльності педагога дошкільної групи має виступати не тільки описана в педагогічній літературі система контролю заняття( режимного процесу), а й увесь освітній процес в єдності своїх структурних компонентів.
Види контролю (за С.М. Павлютенковим та В.В. Крижком):
Попередній - Перевіряється правильність визначеної мети, вірогідність прогнозів , можливості реалізації завдань. Оцінюються результати виконання програми розвитку дітей.
Поточний - Контролюється хід виконання деяких етапів реалізації програми. Оцінюються зміни умов діяльності , за необхідністю вносяться зміни в наступні етапи реалізації програми.
Наступний - Проводиться по закінченню терміну виконання завдань, цілей, окреслених програмою.
З'ясовуються недоліки в організації розробки та реалізації мети, застосовуються заходи з метою усунення та більш повного виконання завдань програми.
Тематичний - З'ясовується рівень вирішення завдань якоїсь теми, стан рівня розвитку здібностей, знань, умінь та навичок дітей з якогось розділу програми, форми організації та проведення всіх типів занять ( фронтальних, групових, індивідуально-групових, індивідуальних).
Фронтальний - Забезпечується одержання інформації щодо виконання програми.
Контроль за розвитком дітей дошкільного віку базується на загальнодидактичних вимогах, але має свої специфічні особливості.
Загальні правила контролю:
1. Контроль не повинен бути несподіваним, вихователь повинен знати про терміни контролю (за умови, що у керівника немає підстав для недовіри підлеглим).
2. Контроль не може бути тотальним. Слід сконцентрувати увагу на найбільш важливих моментах навчання дітей, організації ігрової діяльності. (Доведено, що тотальний контроль робить підлеглих не самостійними у вирішенні повсякденних проблем).
3. Керівник повинен не тільки з'ясовувати недоліки, але й привертати увагу колег до успіхів вихователя.
4. Керівник не повинен тримати висновки при собі. Навіть негативний результат повинен стати предметом обговорення.
5. З'ясувавши недоліки, керівник повинен переконатися, що вихователь згоден з висновками і розуміє як виправити становище, бачить перспективу свого професійного зростання.
Вимоги до аналізу навчально-виховного процесу:
а/ науковість;
б/ обۥєктивність;
в/ доказовість;
г/ систематичність і системність;
д/ конструктивність;
є/ демократичність;
є/ доброзичливість;
ж/ гуманність;
з/ гласність.
Вимоги до висновків та пропозицій керівника:
Висновки повинні:
а/ відповідати меті відвідування;
б/ розкривати шляхи досягнення позитивних результатів і причини недоліків;
в/характеризувати тенденцію змін, які помітні в роботі вихователя;
г/відповідати фактичному стану справи;
д/ враховувати досягнення науки і перспективного педагогічного досвіду;
ж/бути доказовими, переконливими.
Пропозиції повинні:
► відповідати висновкам і меті відвідування;
► розвивати досвід вихователя;
► бути спрямовані на ліквідацію причин, що породжують недоліки;
► враховувати реальність їх виконання в окреслені строки;
бути конкретними та лаконічними.
Ознайомитися з роботою вихователя керівникові допоможуть методи:
► спостереження за роботою вихователя;
► аналіз відвіданих занять та окремих режимних моментів;
► бесіди з вихователем;
► перегляд конспектів занять та іншої документації;
► анкетування ;
вивчення результатів діяльності дітей( малюнки, аплікації, ліпка, вироби з природного та покидькового матеріалу тощо).
Найефективнішою формою ознайомлення керівника з роботою вихователя є особисті спостереження різних видів роботи безпосередньо в групі.
Традиційно рекомендується давати загальну оцінку заняття:
► заняття досягло мети;
► заняття досягло мети частково;
► заняття не досягло мети.
|