Ніде правди діти: деколи виникає плутанина у розумінні — а отже й застосуванні — таких ключових понять, як «методи», «форми», «прийоми» і «засоби навчання».
Спробуймо разом з’ясувати, як їх розрізняти одне від одного.
Методи
З-поміж чотирьох понять «методи» — найємкіше. Воно включає решту термінів.
Методи — це система різних видів навчальної діяльності учнів, які організовує вчитель на уроках. Іншими словами — способи навчальної роботи вчителя та учнів.
Методи добирають залежно від завдань і змісту навчально-виховного процесу, а головне — від видів навчальної діяльності учнів. Саме тому можна говорити про п’ять методів:
Назва методу
|
Мета застосування
|
організації пізнавальної діяльності
|
засвоєння учнями нової інформації, матеріалу;
розвиток навчальної компетентності.
|
організації практичної діяльності
|
формування та розвиток умінь і навичок школярів, алгоритмів дій;
досвід застосування набутого в процесі навчання.
|
організації творчо-пошукової діяльності
|
формування та розвиток навчальної, підприємницької компетенції
|
організації ціннісно-смислової діяльності
|
формування та розвиток громадянської і загальнокультурної компетентності
|
організації комунікативної діяльності
|
формування та розвиток соціальної компетентності, компетентності з інформаційних і комунікативних технологій
|
Формула
Метод як спосіб навчання складається з:
- форм організації діяльності і прийомів їх реалізації
- засобів навчання, які допомагають вчителеві втілити в життя різні форми уроку.
Форми
Основними формами організації навчальної діяльності — залежно від методу навчання — є різні типи уроку, як-от:
- засвоєння нового матеріалу
- спрямований на розвиток умінь і навичок
- ціннісно-смисловий
- проблемний
- інтерактивний
- перевірки
- оцінювання
- корекції основних компетенцій.
Також формами можуть бути спектаклі, ігри, екскурсії, віртуальні подорожі, літературні салони, брифінги, квести, форуми, прес-конференції, відео-уроки, оксфордські дебати тощо. Учитель організовує їх як у межах уроку, так і в позаурочний час.
Прийоми
У свою чергу, всі форми утворені відповідними прийомами — способами взаємодії учня та вчителя, що виражається у переліку (алгоритмі) дій учителя, спрямованих на організацію конкретного виду діяльності.
Спрощено, прийоми — це все те, що має зробити вчитель, аби реалізувати задуману форму уроку.
Наприклад
Така форма організації навчальної діяльності, як оксфордські дебати містить такі прийоми, як-от:
- оголошення теми
- пояснення правил проведення дебатів
- демонстрація регламенту і голосування за його прийняття, відхилення чи внесення правок
- об’єднання учнів у групи (пропозиції та опозиції)
- розподілення ролей усередині кожної групи
- дискусія
- міркувальне викладення
Засоби навчання
Без засобів навчання ефективно реалізувати різні форми навчальної діяльності було б неможливо. Саме засоби є матеріально-технічною основу будь-якого уроку.
Умовно з-поміж засобів навчання можна виокремити такі:
Види засобів навчання
|
Приклади
|
словесно-друковані
|
- підручник, посібник, хрестоматія;
- дидактичні матеріали;
- науково-популярна, художня література;
- періодичні видання
|
наочні
|
- експозиції музеїв;
- макети, моделі;
- ілюстративно-роздатковий матеріал;
- мапи, схеми, таблиці;
-
|
аудіовізуальні
|
- (технічні) навчальні відеофільми, кінофрагменти;
- комп’ютерні програми;
- звукові посібники;
- візуальні матеріали, презентації
|
Джерело: http://www.pedrada.com.ua/article/275-qqq-16-m11-30-11-2016-formula-organzats-osvtnogo-protsesu-u-navchalnomu-zaklad
|